Luc

Woonplaats: 
Brugge
Geboortejaar: 
2016
Wat wil ik nog over mezelf kwijt: 
Luc werkte mee aan het project "Geboorterituelen in multicultureel Brugge" van Erfgoedcel Brugge.

Foto door Bossman & Joss.
Mijn geboorteritueel: 
Luc is pastoor in een katholieke parochie in Brugge. Hij bereidt het doopsel voor door een bezoek bij de familie thuis. De doopviering start door een verwelkoming in de kerk. Hij vertelt iets over een doop in de geschiedenis dat heeft plaatsgevonden in het historische pand waar ze zich bevinden en nadien begint hij de viering met het mooiste cadeau dat de mens heeft gekregen "de naam". Hierdoor zijn we immers geen nummers. Luc vindt het belangrijk dat de ouders vertellen over de naam die ze gekozen hebben. Het volgende deel van de viering bevat een Bijbelverhaal met een speciale betekenis. Daarna is het tijd om een peter en meter aan te duiden. Zij vertellen wat het voor hen betekent om meter en peter te worden. Ze schrijven hierover ook een brief en dat mag het kind dan openmaken op de dag van zijn vormsel.
Bij de handoplegging maken we met alle handen een groot dak boven het hoofd van de dopeling. Ze belijden het geloof en brengen het kindje naar het doopvont. Ze scheppen water, zalven het hoofd met chrisma, mama en papa steken een doopkaars aan en dan wordt dit ritueel beëindigd met een dankgebed als toewijding aan Maria. Hierbij gebruikt Luc een scapulier.
De scapulier is een Vlaams gebruik, onbekend in het buitenland. Het is tweemaal een stukje stof verbonden met een koordje. Het is een teken van "wij wijden ons leven aan de Heer en aan Maria, de moeder van Jezus". Er staat een gebedje voor Maria op. Soms binden mensen dit aan de kinderwagen, of ze dragen het letterlijk op hun lijf als beschermer.
De doopkaars wordt aangestoken door één van de ouders of een ander familielid aan de paaskaars. De paaskaars verwijst naar de verrezen Christus, het licht van de wereld. De doopkaars heeft de betekenis om licht te zijn voor elkaar.
Trefwoord(en): 
Bescherming, Doop